Menue
Wohnmobil von Dethleffs

Banden controleren

Controle van de banden

Ze vormen de verbinding met de rijbaan en zijn het belangrijkste veiligheidsonderdeel bij een kampeerauto: de banden. Zeker wie weinig rijdt, moet regelmatig zijn banden aan een kritische blik onderwerpen. Nu is het geschikte moment daarvoor!

Volstaat de profieldiepte nog voor een seizoen? In Nederland, België en Duitsland geldt voor alle voertuigen – dus ook voor kampeerauto's – een profieldiepte van minstens 1,6 millimeter, liefst meer. Als de banden van uw kampeerauto bij de start van het seizoen in de buurt van 1,6 millimeter komen, moet u die dringend vervangen. Als uw geplande rit door Oostenrijk leidt, is de minimale profieldiepte zelfs 4 millimeter. Onderschat dit facet niet, omdat de profieldiepte cruciaal is voor de wegligging van het voertuig, zeker bij een nat wegdek.

Controleer de banden vervolgens op schade, zoals inkepingen of bulten aan de zijkant. Als de banden beschadigd zijn, vraagt u advies aan een vakman.

Controleer de bandenspanning, want zeker bij het remmen is de juiste druk erg belangrijk om de veiligheid te garanderen. De bandenspanning is waarschijnlijk wat lager dan voor de winter; dat is normaal. Als de bandenspanning bij één band veel lager is, controleer die dan op schade – vergeet daarbij het ventiel niet. Gebruik als richtwaarde de gegevens van de bandenproducent. De bandenspanning bedraagt meestal ca. 5 bar. Meet de bandenspanning altijd bij koude banden, omdat deze waarde verandert door warmte. Als u de bandenspanning toch meet bij warme banden, voegt u 0,3 bar toe aan de gemeten waarde.

De leeftijd van de banden achterhaalt u dankzij de laatste vier cijfers van de DOT-aanduiding: die wijzen op de week en het jaar van de productie. '2409' betekent bijv. de 24e kalenderweek in 2009. Banden mogen niet ouder zijn dan zes jaar.

Checklist voor de controle van de banden:

  • bandenspanning
  • profieldiepte
  • leeftijd van de banden
  • beschadigingen/algemene toestand
Reifen beim Wohnmobil kontrollieren

Controleer tot slot de vuldruk. Die is waarschijnlijk wat lager dan voor de winter; dat is normaal. Als de bandenspanning bij één band veel lager is, controleer die dan op schade – vergeet daarbij het ventiel niet.

Vergeet ook het reservewiel (indien u dat heeft) niet te controleren. Vul dat met de maximale waarde die op het voertuig vermeld staat.