Menue
teaser Dethleffs e-home-caravan
Swoosh

E.HOME Alpen-Challenge:

geslaagde praktijktest voor de eerste elektrisch aangedreven caravan

Om het reizen met een caravan met elektrische auto's zonder verlies van actieradius mogelijk te maken, heeft caravan- en camperfabrikant Dethleffs samen met de Erwin Hymer Group en ZF de elektrisch aangedreven E.HOME caravan ontwikkeld. In een uitdagende caravanrit door de Alpen hebben de projectpartners nu met een prototype de praktische bruikbaarheid van het E.HOME concept aangetoond.

E.HOME Alps Challenge 1

Iedere caravanbezitter die ooit door de Alpen is gereden, weet: het gewicht en de verhoogde luchtweerstand van de caravan zorgen voor een hoger brandstofverbruik. Bij elektrische auto's kan de actieradius door een aangekoppelde caravan zomaar tot de helft of zelfs minder worden teruggebracht. In 2018 had Dethleffs, samen met de projectpartners Erwin Hymer Group en ZF Friedrichshafen AG, voor het eerst een mogelijke oplossing gepresenteerd: het prototype van een caravan met eigen elektrische aandrijving, de E.HOME caravan. Met de E.HOME Alpen-Challenge wilden de projectpartners nu op een bij caravanbezitters populaire route van 386 kilometer door de Alpen bewijzen dat de elektrische aanhangeraandrijving het hogere energieverbruik als gevolg van het gebruik van de aanhanger kan compenseren en dat het trekkende voertuig zelfs met een caravan op sleeptouw de gebruikelijke actieradius kan halen.

De route loopt van het fabrieksterrein van Dethleffs in Isny in de Allgäu over de Fernpassstraße en vervolgens over de autosnelwegen A12 en A13 langs Innsbruck over de Brennerpas. In Italië nemen we de A22 via Bolzano en Trento naar Riva aan het noordelijke deel van het Gardameer. Bij de start in de vroege ochtend zijn de accu's van het trekkende voertuig en de aanhanger volledig opgeladen. Al op de eerste kilometers richting Fernpass wordt duidelijk dat de elektrisch aangedreven caravan een positieve invloed heeft op de reis, niet alleen qua actieradius, maar ook qua rijgevoel en -veiligheid. Een acceleratie zoals bij een niet-trekkend voertuig, een stabiele wegligging in de bochten dankzij het lage zwaartepunt en een veilige rechtuitstabiliteit, omdat de combinatie ook bij bergafwaarts rijden altijd gestrekt blijft, verhogen de veiligheid niet alleen voelbaar, maar ook daadwerkelijk meetbaar.

Met 80 tot 84 km/u op de snelweg en een uiteindelijke gemiddelde snelheid van 62,3 km/u rijdt de volledig elektrische combinatie naar het zuiden. Bij de Brennerpas, 200 kilometer na de start en 180 kilometer van de finish, zijn beide accu's nog voor meer dan 50 procent gevuld. Een sterke tegenwind heeft echter niet alleen een remmend effect op de E.HOME caravancombinatie, maar ook op het optimisme in het team. Zal de tegenwind leiden tot een hoger energieverbruik? Zal de resterende energie genoeg zijn om de bestemming te bereiken?

Na 6 uur en 12 minuten en 386 kilometer veeleisende Alpenpassage bereikt de E.HOME caravancombinatie het centrum van Riva aan het Gardameer – en dat zonder onderweg één keer te hebben opgeladen. Integendeel: de laadindicator toont zelfs nog wat restenergie in de accu's van beide voertuigen. De balans opgemaakt: 82 kWh aan energie verbruikt door het trekkende voertuig en 74 kWh door de E.HOME caravan. En stralende gezichten bij de ontwikkelingsingenieurs van de projectpartners Dethleffs, Erwin Hymer Group en ZF.

De E.HOME Alpen-Challenge heeft dus het bewijs geleverd: de E.HOME caravan tilt reizen met een caravan naar een volledig nieuw niveau. Dankzij de E.HOME caravan zijn caravanreizen met elektrisch trekkend voertuig niet alleen zonder beperkingen mogelijk, maar zorgen ook voor onbeperkt rijplezier in combinatie met maximale veiligheid.

Dethleffs algemeen directeur Alexander Leopold: "Ook al moeten er nog hindernissen worden overwonnen voordat hij klaar is voor serieproductie en registratie, de door Dethleffs, de Erwin Hymer Group en ZF ontwikkelde E.HOME caravan is nu al een praktische en toekomstgerichte oplossing voor milieubewust en economisch verantwoorde caravaning voor iedereen. Hiermee maakt Dethleffs zijn claim als caravanpionier opnieuw waar."