Menue

Dethleffs voor de vierde keer op rij ‘Fairste bedrijf’ in de branche

Duitse Fairness-prijs gaat ook in 2020 naar Isny – traditioneel bedrijf Dethleffs wederom overall winnaar onder de fabrikanten van kampeerauto’s – initiatief van de nieuwszender ntv en het Duitse instituut voor servicekwaliteit

2020 10 28 Deutscher Fairness-Preis Grosse Freude im Hause Dethleffs

Het Duitse instituut voor servicekwaliteit en de nieuwszender ntv hebben ook dit jaar aan bedrijven in verschillende categorieën de Duitse Fairness-prijs 2020 uitgereikt. Dethleffs slaagde erin om voor de vierde achtereenvolgende keer de hoofdprijs in het segment “kampeerautofabrikant” in de wacht te slepen. “Wij zijn overweldigd door het succes”, aldus een verheugde Robert Bielesch, hoofd bedrijfscommunicatie van Dethleffs, over de nieuwe onderscheiding. “Dit jaar was zeker niet alleen voor ons een grote uitdaging. Maar we hebben er alles aan gedaan om voor onze klanten bereikbaar en transparant, en bovendien een betrouwbare partner te zijn. Daarvoor hebben we nog meer ingezet op digitalisering: zo kunnen we klanten en geïnteresseerden op verschillende manieren ondersteuning, voorlichting en informatie geven en voor hen klaarstaan”, blikt Bielesch terug op de laatste maanden. “Dat we nu weer als overall winnaar uit de bus komen en onszelf weer de meest faire onderneming in onze branche mogen noemen, daar zijn we trots op. Het geeft ons ook de bevestiging dat we op het gebied van service de juiste weg zijn ingeslagen.”

Het bedrijf heeft direct bij aanvang van de epidemie actie ondernomen en zijn service zo aangepast, dat het geven van advies gewoon doorgang kon vinden. “Wij bieden geïnteresseerden en klanten sinds een paar weken laagdrempelig online advies. Via videobellen kunnen wij alle vragen beantwoorden en zelfs voertuiginstructies geven. Zelfs een live rondleiding langs onze nieuwe voertuigen, die in ons tentoonstellingscentrum staan, is zo prima te doen”, zegt Stefan Schädler, hoofd klantenbeheer. Ook onze dealerbedrijven hebben zich snel op de nieuwe situatie ingesteld. Zij hebben hygiënemaatregelen genomen, aanpassingen gedaan en bieden ook de mogelijkheid om ter plaatse in een ontspannen setting persoonlijk advies te kunnen geven.

Dethleffs neemt tot nader order geen deel aan beurzen en grote evenementen. Maar ook hier heeft Dethleffs iets op bedacht, legt Robert Bielesch uit: “We hebben voor het eerst een digitale presentatie gemaakt. Zo kunnen klanten ook in deze omstandigheden kennismaken met onze nieuwe voertuigen, zonder daarvoor de deur uit te hoeven. Je kunt daar net als op een gewone beurs rondlopen, alleen niet te voet. Via een tablet, laptop of pc kun je onze nieuwe voertuigen gewoon vanuit je luie stoel bekijken, zowel van binnen als van buiten. Bovendien is er bij elk voertuig extra informatie beschikbaar, zoals klanten die ook bij een gewone beurs of tentoonstelling zouden kunnen krijgen.” Ook voor het jubileumjaar – Dethleffs viert in 2021 dat de oprichter van het bedrijf, Arist Dethleffs, 90 jaar geleden de caravan uitvond – heeft de onderneming zichzelf vaste doelen gesteld. Met jubileumvoertuigen en editiemodellen en met een verdere uitbreiding van het serviceaanbod, zal de kampeerauto- en caravanfabrikant ook het komende jaar niet op zijn lauweren rusten.

De Duitse Fairness-prijs

De Fairness-prijs is tot stand gekomen na een uitgebreid onderzoek onder Duitse consumenten. Het Duitse instituut voor servicekwaliteit (DISQ) heeft meer dan 55.000 klantstemmen over 792 bedrijven verzameld. De consumenten hebben daarin beoordeeld, hoe fair deze bedrijven zich tegenover klanten gedragen. Wordt een eerlijke prijs-kwaliteitverhouding geboden? Informeert de aanbieder op transparante wijze over productkenmerken, contractuele diensten en prijzen? En kan men op het bedrijf vertrouwen? Hoe betrouwbaar zijn de producten en diensten, hoe gaat men om met problemen en klachten? Per categorie, in totaal 57, zijn steeds twee of drie bedrijven door de consument tot fairste bedrijf uitgeroepen. Dethleffs is, net als in de afgelopen drie jaar, in de categorie ‘Kampeerauto fabrikant’ uit tien ondernemingen opnieuw tot overall winnaar verkozen.